Breaking news
KNM 2022: europejski rynek baterii litowo-jonowych wzrośnie 50-krotnie w ciągu najbliższych 10 lat

Volvo Cars i Northvolt wspólnie wybudują w Gothenburg w Szwecji fabrykę produkującą baterie. Rozpocznie ona działalność w 2025 r., utworzy nawet do 3000 miejsc pracy i będzie zwieńczeniem wspólnego projektu uwzględniającego także centrum R&D.

 

Northvolt50 GWh rocznej zdolności produkcyjnej

Nowa fabryka i bliska współpraca z Northvolt w znaczący sposób wzmocni strategię elektryfikacji Volvo Cars, jako że firma planuje produkcję i sprzedaż samochodów wyłącznie elektrycznych do 2030 r. Budowa fabryki rozpocznie się w 2023 r. Będzie produkować najnowocześniejsze ogniwa bateryjne, wytwarzane specjalnie dla nowej generacji, elektrycznie napędzanych samochodów Volvo i Polestar.

Fabryka osiągnie potencjalną roczną zdolność produkcyjną aż do 50 GWh, dzięki czemu będzie w stanie dostarczyć baterie dla około pół miliona samochodów rocznie. Szwedzkie umiejscowienie fabryki, która zostanie wybudowana w Gothenburgu, oferuje korzyści w postaci bezpośredniego dostępu do największej fabryki samochodowej Volvo Cars, silnej linii dostaw energii odnawialnej i odpowiednich kompetencji zawodowych, jak również niedużej odległości od jednostek R&D należących zarówno do Volvo Cars, jak i do Northvolt.

Współpraca z Northvolt jest kluczem do zrealizowania naszych strategicznych ambicji na polu elektryfikacji – mówi Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Cars. – Nie spoczniemy, póki nie staniemy się liderami w segmencie samochodów elektrycznych premium i będziemy sprzedawać samochody wyłącznie elektryczne do 2030 roku.

Utworzenie tej gigafabryki w Gothenburgu jest dla nas przełomowym krokiem, dzięki któremu będziemy mogli kontynuować transformację jednego z najbardziej dynamicznych regionów motoryzacyjnych na świecie oraz zostać wiodącym globalnym dostawcą baterii produkowanych w sposób zrównoważony dla środowiska – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i CEO Northvolt.

 

Zielona energia napędzi produkcję

Jako że produkcja oparta na zasadach szanujących środowisko jest centralnym założeniem współpracy między Volvo Cars i Northvolt, fabryka będzie napędzana energią wolną od paliw kopalnych, z naciskiem na zwiększenie potencjału energii odnawialnej w regionie, oraz będzie integrować rozwiązania inżynieryjne, których priorytetem jest efektywność wykorzystania zasobów.

Produkcja baterii dla w pełni elektrycznych modelów Volvo Cars i Polestar reprezentuje znaczącą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w ciągu całego cyklu życia każdego samochodu. Poprzez współpracę z Northvolt, który jest liderem w produkcji baterii w sposób zrównoważony dla środowiska, a także wytwarzanie baterii w pobliżu swoich placówek produkcyjnych w Europie, Volvo Cars i Polestar mogą w znaczący sposób zmniejszyć ślad ekologiczny związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii do swoich przyszłych samochodów.

Nowa gigafabryka będzie wspierać naszą ambicję posiadania całkowicie neutralnego dla klimatu sytemu produkcyjnego i zapewni dostawę wysokiej jakości baterii przez najbliższe lata – powiedział Javier Varela, szef inżynierii i operacji w Volvo Cars. – Poprzez współpracę z Northvolt osiągniemy także korzyści z łańcucha wartości baterii typu end-to end, od surowców naturalnych do zmontowanych samochodów, zapewniając optymalną integrację w naszych samochodach.

 

Inwestycja ważna dla rynku

Wspólne przedsięwzięcie mające na celu produkcję ogniw bateryjnych między Northvolt i Volvo Cars będzie znaczącym graczem na scenie europejskiej produkcji ogniw bateryjnych i zarazem jedną z największych jednostek produkujących ogniwa bateryjne w Europie. Volvo Cars i Northvolt powołali byłego dyrektora Tesli, Adriana Clarke, do zarządzania firmą produkcyjną.

Centrum R&D, które rozpocznie działalność w 2022 r., stworzy kilkaset miejsc pracy w Gothenburgu i typuje Volvo Cars jako jedną z nielicznych marek motoryzacyjnych, która włączyła rozwój i produkcję ogniw bateryjnych do swoich kompleksowych zdolności inżynieryjnych.

Współpraca między Volvo Cars i Northvolt skupi się na stworzeniu baterii i koncepcji integracji pojazdów dostosowanych do potrzeb klienta, aby dać kierowcom Volvo i Polestar to, czego potrzebują, między innymi duży zasięg i krótki czas ładowania. Ustanowienie głębokiej integracji pionowej w zakresie rozwoju i produkcji baterii jest istotne dla Volvo Cars i Polestar, ponieważ bateria stanowi największy składnik kosztów w samochodzie elektrycznym, jak również znaczącą część śladu węglowego.

 

Źrółdo: northvolt.pl