Wyobraźmy sobie miliony urządzeń podłączonych do internetu – od samochodów po pralki, czy nawet ogrzewanie centralne i elektryczność – nie jest to wizja odległej przyszłości, a raczej już realia najszybciej rozwijającego się sektora Internetu Rzeczy.
Maciej Putniorz, Marketing Manager w S-Labs Sp. z o.o.*
Internet Rzeczy (IoT, ang. Internet of Things) odgrywa coraz większą rolę w wielu branżach. Największy wpływ ma, póki co, na rynek elektroniki użytkowej – ale i w energetyce zaczyna powoli zaznaczać swoją obecność. Poprzez funkcje takie, jak monitorowanie temperatury w pomieszczeniu czy kontrola zużycia energii całego budynku, technologia Internetu Rzeczy redukuje koszt zużycia energii, a także czyni jej użytkowanie bardziej wydajnym, co bezpośrednio przekłada się na większy poziom zadowolenia konsumentów.
Ten typ technologii jest obecnie bardzo pożądany – dla przykładu, wg danych opublikowanych przez Energy.gov, w Stanach Zjednoczonych w przeciętnym budynku traci się około 30% zużywanej energii.
Mniejsze koszta i większą wydajność
Internet Rzeczy może potencjalnie zmniejszyć koszt zużycia energii zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i firm. Dla przykładu, zainstalowane w budynkach mieszkalnych czujniki mogą kontrolować oświetlenie i temperaturę pomieszczeń nie będących aktualnie w użyciu.
Dodatkowo, dzięki zastosowaniu rozwiązań z segmentu Smart Energy, dostawcy energii zyskują możliwość zarządzania okresami szczytowego natężenia elektrycznego poprzez zachęcanie konsumentów do zużywania mniejszej ilości energii w godzinach szczytu, lub do pobierania energii w mniej popularnych okresach, jak np. weekendy.
Co więcej, rozwiązania z zakresu Inteligentnych Technologii umożliwiają zbieranie pomiarów z liczników bez konieczności wysyłania pracownika do pojedynczych mieszkań konsumentów. Cyfrowe narzędzia pomiarowe, wyposażone w wydajną technologię radiową dają możliwość zmiany pomiędzy przepustowością a zasięgiem w dowolnym momencie. Inteligentne liczniki same decydują, której technologii radiowej użyć.
W rezultacie, do dokonania pomiarów wystarczy jeden zamontowany w okolicy osiedla odbiornik LTE-M. Zasięg takiego odbiornika wynosi do 20 km (czasem więcej). Odbiornik sam dokonuje zdalnych pomiarów. Dla dostawców oznacza to możliwość rezygnacji z tradycyjnego sposobu mierzenia poboru, a dla konsumentów – koniec wizyt nieznajomych (którzy przychodzili „spisywać” liczniki).
Takie rozwiązanie stało się pierwszym krokiem do znacznej redukcji kosztów związanych z rachunkami czy fakturami i zostało już przyjęte przez niektóre państwa europejskie takie, jak np. Wielka Brytania.
Również Inteligentne Sieci Energetyczne (ang. Smart Grid ) przyczyniają się do zmniejszenia kosztów zużycia energii – głównie poprzez zwiększenie wydajności całego procesu. Dla niektórych firm zastosowanie takiej technologii wiąże się z oszczędnościami rzędu wielu milionów – z tego też powodu wiele korporacji zaczęło już proces wdrażania wyżej wspomnianych rozwiązań, a rezultaty wyglądają naprawdę imponująco. Z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych wynika, że przedsiębiorstwa, które zaczęły stosować technologie Internetu Rzeczy, zmniejszyły zużycie energii o 14–22%.
Co więcej, McKinsey szacuje, że do końca 2025 r. światowy wpływ ekonomiczny Internetu Rzeczy sięgać będzie 3,9–11,1 bln dolarów. W innym badaniu przeprowadzonym przez Inmarsat, przedstawiono dane z których wynika, że Internet Rzeczy jest dla biznesu energetycznego doskonałym narzędziem do walki z emisją odpadów oraz dążeniem do zrównoważonego rozwoju środowiska.
Z drugiej strony, zarządzanie złożonym ekosystemem połączonych urządzeń ciągle nie jest idealne. Poprzez stosowanie skonsolidowanego podejścia i wdrażanie zautomatyzowanych rozwiązań, dostawcy energii mogą zmniejszyć koszta eksploatacji. Dodatkowo, pomoże im to w podniesieniu zadowolenia klientów oraz zmniejszy czas wprowadzenia nowych produktów na rynek.
Większa satysfakcja użytkowników
Wspomniany wyżej Inteligentny System Pomiarów wiąże się z oszczędnością pieniędzy również dla użytkownika – a to w połączeniu z solidnym produktem przekłada się na większe zadowolenie klienta.
Stosowanie Inteligentnych Liczników jako narzędzi do monitorowania zużycia elektryczności, wody czy opału sprawia, że użytkownicy wiedzą dokładnie ile i za co płacą. Użytkowanie energii staje się wówczas łatwiejsze i bardziej przystępne, a konsumenci otrzymują informacje o obszarach, w których możliwa jest większa oszczędność energii. Taka sytuacja stwarza szanse dla firm energetycznych na to, aby stać się ekspertami i doradcami w dziedzinie energii, co z kolei prowadzi do większego zadowolenia użytkowników oraz, możliwie, silniejszej więzi z marką.
Możliwość wizualizacji danych nie tylko zmniejszy zużycie energii – bardzo prawdopodobne jest także, że wprowadzi na rynek bardziej wydajne urządzenia. Dostawcy energii będą wówczas zmuszeni zmierzyć się z wyzwaniem opracowania nowego modelu biznesowego opartego na pozyskiwanych danych. Usługi dedykowane użytkownikom końcowym oferują ogromny potencjał dla rozwoju biznesowego dostawców energii, a także ułatwiają im zdobycie ugruntowanej pozycji jako rzetelny dostawca usług.
Takie rozwiązania mogą okazać się szczególnie przydatne przy pozyskiwaniu klientów – nie jest tajemnicą, że przy podejmowaniu decyzji o zmianie dostawcy energii kierują się oni przede wszystkim niższą ceną.
Podsumowanie
Pomimo wielu korzyści związanych z używaniem technologii Internetu Rzeczy dla sektora energii, niektórzy wskazują również na zagrożenia płynące z zastosowania takich rozwiązań oraz wysoki koszt ich wprowadzenia. Aby poradzić sobie z tymi problemami konieczne jest wprowadzenie odpowiedniej platformy oraz zastosowanie tzw. podejścia horyzontalnego, co znacznie pomogłoby we wprowadzeniu rozwiązań IoT na szerszą skalę.
Horyzontalny sposób zarządzania urządzeniami z segmentu Internetu Rzeczy oferuje bezpieczeństwo podczas całego procesu, przez co aktualizowanie zabezpieczeń w podłączonych urządzeniach staje się dużo sprawniejsze. Umożliwia to firmom sprawowanie szerszej kontroli nad dostępem do urządzeń. Taka platforma pozwala im również wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz zaspokoić ich obecne oraz przyszłe potrzeby.
* Maciej Putniorz - współpracuje z największymi firmami w Polsce przy wdrażaniu innowacyjnych modeli biznesowych z wykorzystaniem produktów pogranicza Smart Energy / IoT. Ekspert ds. produktów digitalowych oraz nowych technologii.
Czytaj także:
- #digitalizacjawenergetyce: Sztuczna inteligencja przyszłością energetyki
- #digitalizacjawenergetyce: Internet Rzeczy (IoT) dla sektora energii
- #digitalizacjawenergetyce: Technologia UWB i jej zastosowanie w systemie typu RTLS
- #digitalizacjawenergetyce: Internet rzeczy w służbie energetyce
- #digitalizacjawenergetyce: Jak przedsiębiorstwa utilities wykorzystują IoT w procesie digitalizacji?
- #digitalizacjawenergetyce: Sztuczna inteligencja w przemyśle i energetyce
- #digitalizacjawenergetyce: Nowa rola energetyki w świecie „Smart Grid” a zastosowanie nowych technologii
- #digitalizacjawenergetyce: Ewolucja mobilnych sieci szerokopasmowych – potencjał dla sektora energetycznego
- #digitalizacjawenergetyce: Cyfrowy „pstryk”, czyli transformacja energetycznego łańcucha wartości