Rozwój AI otwiera zupełnie nieznane drzwi dla wielu obszarów w energetyce. Mówiąc o sztucznej inteligencji, nie sposób nie wspomnieć o poważnych wyzwaniach związanych z ogromnym zużyciem energii. Ryzyko dotyczy też wykorzystania wody – podkreśla Magdalena Borek-Dwojak, Dyrektor Customer Experience i Digital w firmie E.ON Polska.
Magdalena Borek-Dwojak, Dyrektor Customer Experience i Digital, E.ON Polska
Rozwój sztucznej inteligencji otwiera zupełnie nieznane drzwi dla wielu obszarów w energetyce. Od zarządzania siecią, minimalizując straty sieciowe i wskazując obszary wymagające inwestycji, poprzez zarządzanie popytem, zarządzanie produkcją zielonej energii, optymalizację handlu energią, analizę danych z inteligentnych liczników. Pozwala ona na aż tak zaawansowane rozwiązania, jak wirtualne elektrownie, gdzie AI może wspomagać zarządzanie rozproszonymi źródłami i magazynami energii.
W części sprzedażowej energetyka może wspomagać wiele typowych procesów sprzedaży i obsługi poprzez wykorzystanie chat i voice botów, OCR (rozpoznawanie znaków), czy też modeli językowych pozwalających na automatyczną analizę transkrypcji rozmów i komentarzy. Sztuczna inteligencja w tym obszarze to także wykorzystanie modeli predykcyjnych, które pozwalają przewidzieć ryzyko zakończenia umowy, potencjał do dokupienia innych produktów i usług czy przewidzenia zachowania klienta. Mówimy tutaj np. o takich sytuacjach, jak złożenie reklamacji. Można zastosować ją również w systemach rekomendacyjnych, by dobrać produkty i usługi najlepiej dopasowane do konkretnego klienta. Inny duży obszar to robotyzacja procesów.
W przypadku klientów biznesowych AI może pomóc zarządzać efektywnością energetyczną budynków w zakresie optymalizacji ogrzewania, oświetlenia, klimatyzacji, wentylacji.
Dużym obszarem wykorzystania jest też IOT. Tutaj kombinacja: zużycia energii, jej produkcji, np. z paneli PV lub poprzez wirtualnego prosumenta, w zestawieniu z inteligentnymi rozwiązaniami w domu połączonymi w jeden ekosystem, dawałaby klientom zupełnie nowe możliwości. To angażujące doświadczenia, lepsze rozumienie całego procesu i poczucie wpływu na swoje zużycie i rachunki oraz środowisko.
Mówiąc o sztucznej inteligencji, nie sposób nie wspomnieć o poważnych wyzwaniach związanych z ogromnym zużyciem energii. Według niektórych ekspertów wyprodukowanie minutowego filmu w Sorze [1] wytwarza tyle dwutlenku węgla, co lot z Londynu do Nowego Jorku. Nawet, gdyby te dane były przesadzone, to są dobrą ilustracją ogromnej skali tego wyzwania. Dlatego tak ważne jest, by wielkie serwerownie, centra danych nie tylko działały z maksymalną wydajnością, ale też by były zasilane odnawialnymi źródłami energii, takimi jak panele fotowoltaiczne czy turbiny wiatrowe.
Statystyki pokazują, że zapotrzebowanie na moc obliczeniową podwaja się równo co dwa lata. Ryzyko dotyczy też wykorzystania wody. Badacze z Kalifornii przewidują, że do 2027 roku zapotrzebowanie wody niezbędnej do tradycyjnej produkcji energii na potrzeby centrów danych, jak i do schładzania procesorów, może być w skali globalnej o połowę większe niż zapotrzebowanie wody w całej Wielkiej Brytanii.
Firmy energetyczne, poza małymi wyjątkami, nie mają jeszcze mocnych kompetencji w obszarze AI. Wdrażają raczej pojedyncze inicjatywy niż wielkie modele biznesowe oparte na technologii. Nie ma wątpliwości, że to się będzie zmieniać, zarówno w sposobie prowadzenia biznesu, jak i udostępnianiu różnych platform online dla klientów, opartych o AI. Będziemy potrzebować specjalistów data science, architektów danych i kompetencji zarządzania chmurą, jak i etyków AI. Niezbędne będzie również nauczenie się, jak rywalizować o te zasoby z innymi firmami na rynku, w tym firmami technologicznymi. Potencjał w naszej branży jest ogromny, ale trzeba też uwzględnić istniejące ryzyka. Mówimy tutaj o prawie do prywatności, ochronie danych, AI Act i zapewne kolejnych regulacjach, które pojawią się w tym zakresie na rynku.
Futurysta amerykański Roy Amara twierdził, że mamy tendencję do przeszacowywania wpływu nowych technologii w ujęciu krótkoterminowym i nieoszacowywaniu tego wpływu w ujęciu długofalowym. W pełni się z tym zgadzam. Przez najbliższe lata AI nie zmieni w drastyczny sposób naszej branży, ale długofalowo – tak.
[1] Rozwiązanie Open AI pozwalające na generowanie filmów na podstawie słownych instrukcji
Zapraszamy do udziału w 8. Konferencji "Inteligentna Energetyka", która odbędzie się 22 listopada 2024 roku w Warszawie. Wydarzenie dedykowane jest liderom i innowatorom, którzy pragną wprowadzać przełomowe rozwiązania AI w sektorze energetycznym. Dołącz do nas i bądź częścią tej ekscytującej podróży w świat inteligentnych technologii energetycznych!
Więcej informacji na stronie internetowej wydarzenia.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy ARTSMART Izabela Żylińska. Więcej w Regulaminie.