Breaking news
KNM 2022: europejski rynek baterii litowo-jonowych wzrośnie 50-krotnie w ciągu najbliższych 10 lat

Audi i koncern energetyczny RWE wspólnie dokonują przełomu w rewolucji energetycznej. W Herdecke, niedaleko Dortmundu, RWE uruchomiło magazyn energii wykorzystujący zużyte akumulatory litowo-jonowe z samochodów elektrycznych Audi.

 

audiDostarczone do projektu akumulatory Li-ion pochodzą z wycofanych z eksploatacji pojazdów rozwojowych Audi e-tron. Po pierwszym okresie eksploatacji w samochodzie, mają one jeszcze pojemność resztkową wynoszącą ponad 80 procent. Dzięki temu nadają się idealnie do zastosowania w stacjonarnych systemach magazynowania energii. W zależności od sposobu użytkowania, akumulatory te mają jeszcze do dziesięciu lat żywotności. Ponadto są one znacznie tańsze niż nowe ogniwa. I o to właśnie chodzi w ich „drugim życiu”: emisja dwutlenku węgla powstająca podczas produkcji baterii jest trwale rozłożona na dwa okresy życia produktu - jeden w samochodzie i jeden jako magazyn energii elektrycznej.

- Mobilność neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla to nadrzędny cel Audi. Ciężko pracujemy nad tym, by osiągnąć ten ambitny cel. Ważnym krokiem w tym kierunku jest nasz plan wprowadzenia na rynek ponad dwudziestu w pełni elektrycznych modeli do roku 2025. Nasze aspiracje wykraczają jednak daleko poza pojazd, stąd rozwój zrównoważonej mobilności wspieramy współpracą z partnerami z branży energetycznej - mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. - Partnerstwo z koncernem energetycznym RWE ma na celu zademonstrowanie możliwości, jakie istnieją w zakresie przyjaznego dla środowiska wykorzystania akumulatorów wysokiego napięcia drugiej generacji oraz ich inteligentnej integracji z siecią energetyczną. Ponadto już teraz myślimy o czasie, który nastąpi po utylizacji tychże akumulatorów i zwiększamy nasze wysiłki, by zapewnić ich efektywny recykling.

RWE wybudowało już na terenie swojej elektrowni szczytowo-pompowej nad jeziorem Hengstey w Herdecke halę lekkiej konstrukcji o powierzchni 160 m2 dla 60 modułów bateryjnych, które ważą ok. 700 kg. Montaż systemów bateryjnych w hali został zakończony w październiku 2021 r., a poszczególne komponenty zostały uruchomione w listopadzie.

RWE planuje rozpocząć sprzedaż pojemności magazynowych (zasobnik energii będzie w stanie tymczasowo zmagazynować około 4,5 MWh energii elektrycznej) swojego systemu akumulatorów drugiej generacji już w najbliższych miesiącach - początkowo w celu wsparcia sieci energetycznej w ramach utrzymania częstotliwości.

- Wydajne magazyny zbudowane z ogniw akumulatorowych odgrywają zasadniczą rolę w rewolucji energetycznej. Elastyczne techniki magazynowania są potrzebne, by zrekompensować krótkoterminowe wahania w dostawach energii odnawialnej i ustabilizować sieć. Akumulatory idealnie nadają się do tego celu. Wspólnie z Audi testujemy w Herdecke, jak wycofane z eksploatacji, połączone ze sobą akumulatory wysokiego napięcia z samochodów elektrycznych zachowują się jako stacjonarne urządzenia magazynujące energię. Wykorzystanie tego rodzaju magazynów stanowi trwałą alternatywę dla nowych akumulatorów. Doświadczenie zdobyte w tym projekcie pomoże nam określić zastosowania, w których możemy najbardziej ekonomicznie eksploatować takie systemy akumulatorowe - dodaje Roger Miesen, prezes zarządu RWE Generation SE.

Wyniki badań przeprowadzonych w referencyjnym obiekcie w Herdecke pomogą RWE w przyszłości budować i eksploatować większe obiekty magazynowe oparte na bateriach pozyskiwanych z samochodów elektrycznych. Obiekty te wykorzystują innowacyjną technologię, w której dwa moduły są połączone szeregowo, co zwiększa napięcie robocze i obniża koszty.

 

Źródło: audi-mediacenter.pl, fot.: AUDI AG