Breaking news
ENERGA-OPERATOR rozstrzygnęła postępowanie zakupowe obejmujące dostawy blisko 0,5 mln liczników zdalnego odczytu. Montaż liczników rozpocznie się w 2022 roku.

Baterie, które nie mogą być już wykorzystane w samochodach, bardzo dobrze sprawdzą się jako element stacjonarnych magazynów energii, które będą przechowywać prąd, wytworzony m.in w instalacji fotowoltaicznej. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat i skutecznie zmniejszy ich ślad węglowy.

 

skodaŠKODA współpracuje z IBG

ŠKODA, we współpracy z czeską firmą technologiczną IBG, prowadzi projekt magazynowania energii w bateriach pochodzących z modeli elektrycznych oraz hybryd typu plug-in marki. Po udanym etapie pilotażowym w Pradze, innowacyjne zasobniki energii są teraz dostępne dla autoryzowanych dealerów ŠKODY. Do tej pory otrzymano 160 zamówień w przedsprzedaży od dealerów w Czechach, Niemczech, Holandii i Słowacji.

System magazynowania energii może pomieścić do 20 baterii o mocy 13 kWh z SUPERB iV i OCTAVIA iV lub 5 baterii o pojemności 82 kWh z SUV-a ENYAQ iV. System ma łączną pojemność do 328 kWh, co może być wykorzystane do zasilania stacji szybkiego ładowania o mocy przesyłowej do 150 kW.

 

Zielona energia zmagazynowana i gotowa do pracy

System magazynowania energii może tymczasowo przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana na przykład przez systemy fotowoltaiczne dealerów ŠKODY. Ta energia elektryczna może być następnie wykorzystana w dowolnym momencie z pełną mocą przesyłową, niezależnie od pogody lub aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. Ponadto dealerzy mogą korzystać z energii elektrycznej wytworzonej we własnym zakresie, aby oświetlić swój salon, serwis lub korzystać z klimatyzacji. System magazynowania energii można skalować w górę lub w dół, a moduły akumulatorów można w razie potrzeby wymienić w kilku prostych krokach. W nadchodzących latach będzie można zbudować ponad 4000 takich zrównoważonych bloków energetycznych.

 

Drugi cykl życia baterii

Sercem systemu magazynowania energii są baterie, które były wcześniej instalowane w ŠKODZIE ENYAQ iV lub modelach hybrydowych typu plug-in: SUPERB iV, OCTAVIA iV i OCTAVIA RS iV. W przypadku pierwszych jednostek nowego systemu magazynowania zostaną użyte akumulatory z pojazdów testowych i przedprodukcyjnych; później drugiemu cyklowi życia można będzie poddać ogniwa z używanych pojazdów z produkcji seryjnej. Doświadczenie z projektu pilotażowego pokazuje, że pojemność akumulatorów w stacjonarnych systemach magazynowania spada tylko o około 2% rocznie. W ten sposób system wydłuża żywotność akumulatorów nawet do 15 lat, znacznie poprawiając ich ślad węglowy. Pod koniec drugiego cyklu życia ŠKODA podda ogniwa recyklingowi w kontrolowanym procesie. Odzyskane surowce zostaną następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.

 

Źródło: skoda-auto.pl