Breaking news
Zapraszamy do współpracy w 2024 r.! Po więcej informacji skontaktuj się z nami mailowo: [email protected]

Po zakończeniu etapu badawczego firmy: Mitsubishi Corporation (MC), Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oraz Mitsubishi Electric Corporation (Mitsubishi Electric) uruchomiły M-tech Labo*, czyli pokazowy system inteligentnej sieci elektrycznej (smart grid), która wykorzystuje akumulatory w pojazdach elektrycznych do zasilania urządzeń i pomieszczeń zakładów przemysłowych.

* System składa się z układu fotowoltaicznego (20 kW), pięciu pojazdów elektrycznych z naładowanymi akumulatorami oraz używanych akumulatorów (łącznie 80 kWh), które pozyskano z takich pojazdów.

mitsubishi m-techPodczas przygotowywania projektu korzystano z porad Tokyo Institute of Technology. Podjęta inicjatywa stanowi część projektu KEIHANNA Eco-City Next-Generation Energy and Social Systems Demonstration Project, który jest jednym z czterech przedsięwzięć dotyczących inteligentnych sieci energetycznych, powadzonych pod auspicjami japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu.

Celem projektu jest przedstawienie sposobu na odciążenie sieci energetycznej poprzez ładowanie akumulatorów w godzinach nocnych, kiedy jest ona mniej przeciążona, magazynowanie energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych w akumulatorach, a następnie jej pobór i zasilenie urządzeń oraz biur zakładów przemysłowych w okresie największego zapotrzebowania na elektryczność. Firmy MC, MMC oraz Mitsubishi Electric zakładają również wykorzystanie używanych baterii wymontowanych z pojazdów elektrycznych oraz innych rodzajów akumulatorów, zamiast znacznie droższych, dedykowanych urządzeń. Pozwoli to zdecydowanie zmniejszyć koszty oraz przyczyni się do promocji ekologicznych rozwiązań technologicznych oraz pojazdów elektrycznych.

Szczegółowe dane dotyczące projektu demonstracyjnego w obecnym roku podatkowym

1) Ograniczenie wahań energii elektrycznej w budynku administracyjnym zakładu w Nagoya (MMC), dzięki zasilaniu z M-tech Labo o maksymalnej mocy 50 kW (cel: 33-proc. redukcja przy zakresie wahań o wartości 180 kW).

2) Sprawdzenie systemu EIS  (Electric vehicle Integration System), który gromadzi dane oraz informacje o dostępnej energii oraz czasie wyładowania akumulatorów danego pojazdu elektrycznego, jednocześnie dbając, by taki pojazd pozostawał zdatny do jazdy.

Wszystkie trzy firmy będą współpracować przy wdrażaniu projektu oraz czuwać nad właściwym wykorzystaniem zdobytej w ten sposób wiedzy na rzecz budowy bardziej zrównoważonej energetycznie społeczności. Główne role przypisane każdej z firm to:

- MC: Badania nad wykorzystaniem w branży energetycznej baterii pojazdów elektrycznych oraz używanych akumulatorów;

- MMC: Badania wpływu procesów ładowania i wyładowywania na pojazdy elektryczne oraz gromadzenie niezbędnych danych pozyskanych z takich pojazdów;

- Mitsubishi Electric: Sprawdzenie systemu, który może skutecznie wykorzystywać baterie pojazdów elektrycznych oraz używane akumulatory.

Struktura systemu

struktura

EMS: Energy Management System - zarządzanie M-tech Labo w okresach różnego zapotrzebowania na energię elektryczną.

EIS: Electric vehicle Integration System - zarządzanie danymi pozyskanymi z pojazdów elektrycznych zapewniając efektywną utylizację ich akumulatorów i jednocześnie utrzymując ich gotowość do jazdy.

Całkowita moc maksymalna: 50 kW, układ fotowoltaiczny 20 kW, 15 kW transfer energii z pojazdu elektrycznego (3k W x 5 pojazdów elektrycznych), 15 kW transfer energii ze zużytego akumulatora (3 kW x 5 akumulatorów)

Schemat działania systemu

schemat